Ostatnimi dniami pogoda zdecydowanie nie rozpieszcza i w zasadzie lada dzień możemy spodziewać się przymrozków oraz opadów śniegu. Chłodna pora roku to wyzwanie nie tylko dla naszej odporności, ale również i dla naszych samochodów, w szczególności jeżeli są one wyposażone w silniki wysokoprężne. Poznaj kilka zasad dzięki którym diesel odpali nawet w najgorszy mróz!
Akumulator przede wszystkim
Współcześnie produkowane samochody konsumują ogromne wręcz ilości prądu. Stanowi to nie lada wyzwanie dla samego układu elektrycznego, a co za tym idzie, również dla akumulatora. To już nie tylko kolejne elektroniczne dodatki, ale również choćby system start/stop, który choć odciąża środowisko, to jednak stanowi spory problem dla alternatora oraz akumulatora danego pojazdu.
Biorąc pod uwagę fakt, że auta z silnikami wysokoprężnymi od zawsze potrzebowały więcej prądu by odpalić, zdecydowanie warto zainwestować w lepszy akumulator. Owszem, będzie to raczej spory wydatek – przykładowo, dla auta klasy średniej akumulator 80 Ah wart około 500-600 złotych nie jest niczym niezwykłym! Jednocześnie jego zastosowanie daje pewność, że samochód nie zawiedzie nas w najmniej spodziewanym momencie.
Świece żarowe
Przygotowując „klekota” do zimy nie wolno zapominać o układzie zapłonowym. Warto zajrzeć do świec żarowych, których zadaniem jest przekazywanie prądu oraz pomoc autu w odpaleniu. Po kilku latach eksploatacji mogą one już być w nieco gorszym stanie – mieć wypalone elektrody itp, zatem konieczna może się okazać inwestycja w nową część. To zazwyczaj wydatek kilkuset złotych, ale przynajmniej daje pewność sprawności samochodu.
Paliwo
I choć do przeszłości należą już czasy, gdy olej napędowy na polskich stacjach był na potęgę „chrzczony” to jednak wciąż może się zdarzyć, że przypadkowo trafimy na letni olej napędowy w zimie. Jak to możliwe? Cóż, mniejsze stacje nie zawsze zdążą uzupełnić zapasy, w szczególności wtedy gdy przymrozki atakują nagle.
Z tego powodu, aby uniknąć zamarznięcia paliwa i przykrej niespodzianki w postaci niemożliwości uruchomienia silnika, warto tankować tylko na dużych stacjach, w szczególności w okresie przejściowym pomiędzy jesienią a zimą.