Pamiętasz reklamy, które wycisnęły z Twoich oczu łzy lub wywołały gromki śmiech? Pamiętasz historie, które opowiadały? To właśnie storytelling – sprzedawanie za pomocą historii, które wpływają na emocje widza. W branży motoryzacyjnej również jest wykorzystywany, aby tworzyć potrzeby i kreować oczekiwania odbiorców.
Storytelling – co to takiego?
Opowiadanie historii jest znane od początku dziejów, starsi opowiadali dzieciom bajki, mistrzowie przekazywali swoją mądrość w opowieściach swoim uczniom. Dobra historia ma bohatera, któremu kibicujemy, problem do rozwiązania, niespodziewany zwrot akcji oraz zazwyczaj szczęśliwe zakończenie. Wywołuje emocje od pozytywnych – radości, szczęścia, dumy po złość, oburzenie czy zniesmaczenie. To właśnie emocje powodują, że dane doświadczenie czy opowiedziana historia zostają w naszej pamięci.
Ten mechanizm postanowili wykorzystać również spece od reklamy, którzy kreują różnorodne historie, aby sprzedawać produkty lub usługi. Im ciekawsza, zaskakująca lub bardziej kontrowersyjna reklama tym więcej osób o niej mówi. Sztuka opowiadania nie jest prosta, a dobra historia potrzebuje wielu poprawek, aby była zachęcająca dla odbiorców i spełniała swój podstawowy cel, czyli sprzedawała.
Reklama, czyli jak to się robi?
Dobrze opowiedziana historia charakteryzuje nie tylko produkt, ale również całą markę. Łączy się w niej przekaz słowny – hasła, slogany, zwroty wraz z obrazem, charakterystycznymi znakami, logo, grafikami, czy konwencją. Dzięki temu, od razu wiemy jaka marka wykreowała daną reklamę.
Dom mediowy czy agencje interaktywne wykorzystują motywy z literatury, filmu, zakorzenione w ludziach stereotypy i mity, aby wykreować jak najlepsze, najbardziej perswazyjne reklamy. I to dzięki emocjom je zapamiętujemy, kojarzymy z marką i często wędrujemy do sklepu. Ponieważ chcemy wierzyć nie tyle w produkt, co w opowieść, w idee jaką niesie. Dlatego nowoczesna sprzedaż tak mocno jest oparta na odpowiedzi na potrzeby klientów i skupienie się na korzyściach jakie dla nich płynął z posiadania danego przedmiotu czy skorzystania z usługi.