Wiele osób, które kochają motoryzację wychodzi z założenia, że ich wymarzonym miejscem pracy będzie salon sprzedaży nowych aut. Czy to prawda? Czy to rzeczywiście dobre miejsce na rozwój kariery?
Pierwsza i podstawowa sprawa. Niestety, sama miłość do motoryzacji nie wystarczy, by zrobić karierę jako sprzedawca nowych aut. Tak naprawdę, liczą się umiejętności sprzedażowe – jak to zwykle w handlu już bywa. Nikogo raczej nie obchodzi, że potrafisz jednym tchem wymienić 15 najlepszych silników V6 z ostatnich 30 lat. Zamiast tego, dla Twojego pracodawcy liczyć się będą przede wszystkim słupki sprzedaży. Możesz nie mieć pojęcia jak działa silnik – liczy się, byś sprzedał auto klientowi.
Ile możesz zarobić?
To kwestia, która elektryzuje praktycznie wszystkich. Niestety, podstawowa płaca specjalisty ds. sprzedaży w salonie samochodowym oscyluje zwykle w okolicach minimalnej krajowej. Owszem – są prowizje i to dosyć atrakcyjne. W sumie nic w tym dziwnego – ostatecznie, to handel. Niemniej jednak, jeżeli nie masz zmysłu handlowca, to raczej nie licz na przesadnie wysokie zarobki.
Co trzeba umieć?
Przede wszystkim – sprzedawać. Na Twoją korzyść działać będzie praktycznie dowolne doświadczenie związane ze sprzedażą bezpośrednią. Na pewno nie zaszkodzi również znajomość motoryzacji, natomiast nie jest to warunek konieczny – jak to już w handlu bywa, asortymentu przecież i tak się uczysz.
Czy warto?
Na pewno warto spróbować. Polacy są coraz bogatsi i nawet na prowincji sprzedaż nowych aut jest całkiem spora. Poza tym, spada sprzedaż aut używanych, a coraz więcej osób decyduje się na wybór samochodu z pierwszej ręki, czyli fabryki. Siłą rzeczy coraz większą rolę odgrywają salony samochodowe z kompetentnymi doradcami. A biorąc pod uwagę coraz bardziej elastyczne formy posiadania i użytkowania samochodu, zapotrzebowanie na specjalistów będzie tylko rosło.
Krótko mówiąc – kręci Cię motoryzacja? Spróbuj. Nie licz jednak że sama miłość do czterech kółek zapewni Ci świetlaną karierę sprzedawcy nowych aut. To handel taki sam jak każdy inny i liczą się tutaj umiejętności sprzedażowe.