Jak sprawdzać poziom oleju?

Dlaczego ja w ogóle o tym piszę? Przecież to wiedza, którą ma każdy facet! No tak, tylko z jakiegoś powodu silniki aut wciąż się zacierają z braku smarowania. A przecież współczesny samochód ma całe miliony czujników, które i tak ostrzegają kierowcę o braku odpowiedniej ilości środka smarnego w jednostce napędowej. To jak to w końcu jest?

Rola oleju w silniku

Gdyby ktoś Cię zapytał do czego służy olej w silniku Twojego auta, to co byś mu odpowiedział? Wbrew pozorom, olej silnikowy ma za zadanie nie tylko smarować jednostkę napędową oraz jej  ruchome części, ale także pełnić funkcję chłodzącą. Pamiętajmy, że części we wnętrzu silnika nagrzewają się do niebotycznie wysokich temperatur, a co za tym idzie, niezbędna jest właśnie obecność środka smarnego, który zapewni im odpowiednie chłodzenie.

Jak sprawdzać poziom oleju?

To jedna z najprostszych czynności obsługowych w silniku. Wystarczy, że jednostka nie pracowała przez ostatni kwadrans-godzinę i już możemy sprawdzać poziom oleju. Aby to zrobić, ustawmy auto na płaskiej powierzchni. Wyciągnijmy bagnet i odczytajmy poziom oleju. Uwaga – warto to zrobić dwa-trzy razy, bo niedokładne włożenie elementu odczytującego może zafałszować te wartości. 

A gdy bagnetu nie ma…

Zdarza się to, niestety. Póki co w niewielu autach, ale trzeba założyć, że tendencja będzie wzrostowa. W takim wypadku polegać musisz na czujnikach zamontowanych  w aucie. Oczywiście, przy każdej wymianie oleju lepiej zlecić sprawdzenie poprawności działania poszczególnych czujników odpowiedzialnych za monitorowanie ilości środka smarnego w silniku.

Bo pamiętajmy o tym, że współczesne jednostki są tak bardzo wysilone, że najmniejsze nawet braki w ilości oleju mogą być zabójcze. Olej jest niezbędny do prawidłowego działania turbiny, która stała się praktycznie standardem w autach wszystkich segmentów. Dodajmy do tego jeszcze fakt, iż miski olejowe współczesnych aut są naprawdę niewielkie. Ale chyba nic w tym dziwnego -pojemności 1.0 czy 1.2 to dziś standard! Niemniej trzeba wiedzieć, że nawet drobne ubytki środka smarnego mogą źle się skończyć.

Dodaj komentarz