Płyn w chłodnicy umożliwia utrzymanie prawidłowej temperatury silnika, co ma znaczenia dla funkcjonowania jednostki napędowej. W sytuacji niewystarczającego chłodzenia części silnika czy też jego całkowitego braku może dojść do ich uszkodzenia. Chcąc uniknąć wszelkich awarii, warto wybrać sprawdzony i dobrej jakości produkt. Płyn chłodniczy jest bez wątpienia najważniejszą substancją krążącą w pojeździe. Stanowi on funkcję pośrednika pomiędzy silnikiem a powietrzem, które go ochładza w chłodnicy.
Jak działa płyn chłodniczy?
Prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia nie byłoby możliwe bez efektywnej pracy pompy wody, chłodnicy, jak i szczelności wszelkich przewodów oraz krążącej w obiegu cieczy, jaką jest płyn chłodniczy. Współpraca tych elementów zapewnia silnikowi doskonałe środowisko pracy. Na wydajność procesu chłodzenia ogromny wpływ ma stan, jakość i poziom substancji chłodniczej. Płyn chłodniczy ma za zadanie odbierać temperaturę i energię cieplną z silnika, po czym przenosić ją do chłodnicy. Skład chemiczny takiego płynu przeciwdziała korozjom kanałów chłodniczych, jak i kumulacji kamienia we wnętrzu układu. Tak samo, jak woda, płyn chłodniczy charakteryzuje się wyjątkową zdolnością magazynowania energii cieplnej. W składzie cieczy znajduje się 50 procent glikolu etylowego czy propylenowego, przez co płyn nie zamarza. W ten sposób wyeliminowane zostało ryzyko zamarznięcia płynu w układzie, co mogłoby skutkować uszkodzeniem chłodnicy, przewodów, a także silnika.
Rodzaje płynów chłodniczych
Płyny chłodnicze można podzielić ze względu na ich skład na:
- IAT- stosowany zwłaszcza w starszych modelach pojazdów. Płyn bazuje na składnikach nieorganicznych, czyli azotanach i krzemianach. Tworzą one powłokę ochronną na całej powierzchni układu krążenia. Tego rodzaju ciecz ma także swoje wady, którą jest jej niska trwałość. Płyn chłodniczy IAT należy wymieniać co 2 lata. W innym razie stworzy się osad, który doprowadzi do zapchania kanałów wodnych, zmniejszając efektywność chłodnicy,
- OAT- w składzie takiego płynu znajdują się kwasy organiczne, tworzące trochę cieńszą warstwę ochronną aniżeli w preparatach typu IAT, aczkolwiek jest ona tak samo skuteczna. Takie produkty używane są w nowszych modelach aut, w których chłodnice nie są wyposażone w ołowiowe luty, gdyż mogłyby się zniszczyć i skutkować nieszczelnością części. Płyny do chłodnic OAT skutecznie pełnią swoje zadanie, ponadto wymienia się je co ok 5 lat.
- HOAT- znajdują się w nich hybrydowe dodatki organiczne. Polecane do nowszych układów chłodniczych, zrobionych z aluminium. Takie nie wymagają częstej wymiany.
Jaki płyn chłodniczy wybrać?
Wybór odpowiedniego płynu chłodniczego może okazać się trochę problematyczny, ale należy pamiętać, że jest niezwykle ważną decyzją. Zawartość koncentratu w gotowym produkcie powinna wynosić 30-70 procent, natomiast jego przeznaczenie musi dopuszczać użytkowanie w układach chłodniczych zrobionych z aluminium, mosiądzu czy miedzi. Na rynku znajdują się płyny produkowane w różnych technologiach. Wysokiej jakości płyn chłodniczy musi odznaczać się temperaturę zamarzania wynoszącą minimum -30 stopni Celsjusza oraz temperaturą wrzenia wynoszącą 120 stopni Celsjusza. Czasem taki produkt jest kierowany do danego rocznika samochodu. Warto kierować się oczywiście wskazaniami producenta, co do rodzaju płynu chłodniczego, jaki powinien zostać zastosowany. Prawidłowo dopasowany płyn ma ogromny wpływ na działanie układu chłodzenia oraz pracę całego silnika. W trakcie jego wyboru należy wziąć pod uwagę wszelkie komponenty, zakres temperatury czy zawartość koncentratu.