Coraz więcej kierowców przekonuje się do samochodów z silnikami po tak zwanym downsizingu. Pojemności rzędu 1.0, jak na przykład Ford Ecoboost, nie dziwią dziś już chyba nikogo, nawet w autach klasy średniej. Wielu kierowców ma jednak obawę o trwałość takich jednostek napędowych. W zasadzie nie ma się czemu dziwić – ostatecznie, auto kupujemy raz na kilka lat, więc lepiej, by silnik wytrzymał możliwie długo. Jak w tym kontekście prezentują się silniki Ford Ecoboost?
Co to za jednostki?
Gama silników o oznaczeniu Ford Ecoboost to cała rodzina benzynowych jednostek, które znajdują się pod maską praktycznie każdego modelu niemieckiej marki. Ich konstrukcja oparta jest o zasady downsizingu, czyli trendu, zgodnie z którym pojemność jednostek napędowych zmniejsza się, przy jednoczesnym zachowaniu tej samej mocy.
Jak skonstruowane są silniki Ford Ecoboost? Niewielka pojemność skokowa jest tu rekompensowana przez dwa elementy:
- Bezpośredni wtrysk paliwa
- Turbosprężarkę
To właśnie dzięki tym dwóm częściom, silniki noszące takie oznaczenie są w stanie zapewnić fenomenalne osiągi. I to zarówno w niewielkiej, miejskiej Fieście, popularnym Focusie czy limuzynie Mondeo. Jak działają oba te elementy? Opisujemy poniżej.
Bezpośredni wtrysk paliwa
To znacznie lepsze i bardziej efektywne wykorzystanie każdej kropli paliwa. Komputer sterujący precyzyjnie odmierza dawki benzyny, dzięki czemu praca jest znacznie bardziej oszczędna. A bezpośredni wtrysk paliwa oznacza, że trafia ono od razu do komory spalania, więc odbywa się to znacznie szybciej niż w tradycyjnych jednostkach napędowych.
Warto przy tym wspomnieć, że silniki Ford Ecoboost są zaprojektowane do bezproblemowej pracy nawet na ubogiej mieszance. Działanie w trybie Lean-Burn oznacza, że jednostka jest w stanie bezproblemowo pracować nawet przy minimalnej ilości benzyny. Tam, gdzie tradycyjne silniki zwyczajnie się “duszą”, Ford Ecoboost pracuje świetnie i bezproblemowo.
Turbosprężarka
Wydaje Ci się, że silnik o pojemności skokowej 1.0 nie jest w stanie zapewnić ekscytujących osiągów? No to czas przejechać się jakimś Fordem z jednostką Ecoboost pod maską!
Wszystkie silniki z tej gamy wyposażone są w turbosprężarki o niskiej bezwładności. Dzięki temu, auto wyposażone w taką jednostkę napędową ochoczo reagują nawet na delikatne muśnięcie pedału gazu. A co jeszcze lepsze, nie mają tu znaczenia obroty silnika. Ford z taką jednostką “wystrzeli” do przodu zarówno w dolnych, jak i górnych partiach obrotomierza!
Jako ciekawostkę możemy jedynie dodać fakt, iż wirnik turbosprężarki w tych silnikach obraca się z szalonymi prędkościami. Jakie to wartości? Nawet do 248 000 obrotów w ciągu minuty. To właśnie dlatego jazda samochodem z takim silnikiem to prawdziwa przyjemność! Trzeba przyznać, że pod tym względem inżynierowie Forda naprawdę się postarali.
Ford Ecoboost – jakie silniki?
Rodzina silników Ecoboost jest naprawdę ogromna. Coś ciekawego dla siebie znajdą tu zarówno miłośnicy szybkiej oraz dynamicznej jazdy, jak i osoby poszukujące taniego w eksploatacji silnika benzynowego.
Poniżej wymieniamy jednostki, które znalazły się w gamie Ford Ecoboost:
- Silnik 1.0 – moce: 85, 100, 125, 140 koni mechanicznych
- Silnik 1.5 (trzy cylindry) – moce: 150, 180 koni mechanicznych
- Silnik 1.5 (cztery cylindry)
- Silnik 2.3, 2.7, 3.5 – nawet do 600 koni mechanicznych!
Jak zatem widać, wybór jest naprawdę szeroki.
Ford Ecoboost czy diesel?
To pytanie, które zadaje sobie wielu kierowców. Tak naprawdę, charakterystyka działania jednostek z gamy Ecoboost jest bardzo podobna do sposobu pracy silników wysokoprężnych. Podobnie jak te ostatnie, silniki Ecoboost zużywają niewielkie ilości paliwa, zapewniając przy tym względnie niskie zapotrzebowanie na paliwo.
Można się zatem zapytać – po co komu diesel? Cóż, wybór zależy przede wszystkim od sposobu eksploatacji auta. Benzynowe jednostki Ecoboost będą zdecydowanie świetnym wyborem do miasta. Szybko osiągają temperaturę roboczą i nie szkodzi im jazda nawet na bardzo krótkich dystansach – przejeżdżanie kilku kilometrów i gaszenie silnika nie jest tu niczym niezwykłym.
Nie oznacza to jednak, że w trasie Ford z silnikiem Ecoboost nie sprawdzi się. Turbosprężarka sprawia, że wyprzedzanie nawet długich ciężarówek będzie ogromną przyjemnością! A przy tym, niewielkie zapotrzebowanie na paliwo sprawi, że jazda będzie względnie tania.
Coś o historii
Pierwsze auta z jednostkami Ecoboost pojawiły się na rynku w 2009. Od tamtej pory są stale rozwijane, a niemiecki producent wprowadza kolejne ulepszenia, które sprawiają, że są jeszcze bardziej wydajne i przyjazne dla środowiska naturalnego.
Trzeba też przyznać, że silniki z rodziny Ecoboost cieszą się ogromną popularnością. Tylko w 2013 roku sprzedano 5 milionów aut wyposażonych w jednostkę napędową pochodzącą z tej gamy. Liczba sprzedanych samochodów z tymi silnikami stale rośnie, a kolejni właściciele są niezwykle zadowoleni z tych aut.
Silniki Forda i LPG
Wiele osób wybierających te jednostki napędowe zastanawia się nad montażem instalacji gazowej. Dobra wiadomość jest taka, że spalanie aut z tym silnikiem praktycznie eliminuje taką konieczność.
Warto też pamiętać, że silniki Ecoboost wymagają zaawansowanych instalacji gazowych, głównie z uwagi na bezpośredni wtrysk. To oznacza konieczność wizyty u “gazownika”, który naprawdę wie co robi. Założenie LPG do takiej jednostki jest też odpowiednio droższe niż w przypadku starszych konstrukcji wyposażonych we wtrysk pośredni. A to oczywiście zmniejsza opłacalność całej operacji.
Trwałość Ford Ecoboost
W zasadzie nie słychać o tym, by jednostki Ford Ecoboost miały jakiekolwiek powtarzalne problemy z usterkowością. Oczywiście podstawowym warunkiem dla bezawaryjnej eksploatacji jest dbanie o wymianę oleju – wysilone jednostki napędowe mają znacznie wyższe wymagania względem jego jakości niż tradycyjne silniki. A warto pamiętać, że wraz z kolejnymi kilometrami właściwości smarne oleju zwyczajnie się pogarszają, warto zatem przestrzegać zaleceń dotyczących częstotliwości jego wymiany.
Oczywiście nie zapominajmy też o innych czynnościach serwisowych. Jednostki Ford Ecoboost to zaawansowane technologicznie konstrukcje, które wymagają po prostu dobrej opieki. To zapewni im długotrwałe działanie, bez jakichś większych problemów eksploatacyjnych.
Sam olej warto wymieniać co 10-15 tysięcy kilometrów, w zależności od warunków eksploatacji. Taka częstotliwość wymian zapewni bezproblemowe działanie turbosprężarce, która w tych silnikach pracuje dosyć intensywnie.
Więcej na temat trwałości Ford Ecoboost poczytać można tutaj: https://moto.wp.pl/1-0-ecoboost-jak-sie-spisuje-po-latach-eksploatacji-6036891466847361a
Podsumowując
Samochody z silnikiem Ecoboost mogą być całkiem niezłym wyborem. Co do trwałości tych jednostek nie ma większych zastrzeżeń. Wiadomo – warto zadbać o odpowiednie serwisowanie, ale to chyba zrozumiałe. Nowoczesne jednostki napędowe każdej marki wymagają trochę większej uwagi niż starsze silniki benzynowe – i to jest regułą, niezależnie od tego, o jakiej marce samochodów mówimy.